Mina tips för en lång flygplansresa.

Något jag gör i mitt liv är att resa riktigt långt. Vägen till usa varje sommar är ingen dans på rosor. Därför har jag hittat mina små knep för att göra den otroligt långa resan så behaglig som möjligt.

1) Se till att ha med dig något du kan sysselsätta dig med.
 Gör något som du vanligtvis bara har skjutit fram. Som till exempel plugga, skriva, blogga, läsa, rita.

2) För mig är det jätteviktigt
att ha nya låtar och en fulladdad ipod med mig, då somnar jag lättare och det är det som är det viktigaste - att sova.

3) Ha på dig sköna stora kläder.
Som tjocktröja, mjukisbyxor och varma sköna skor. När man åker upp i luften så blir det lätt kallt. Plus att det lilla täcket man ibland får låna värmer inte alls. Du ska vara så bekväm som möjligt.

4) Glöm inte att röra på dig.
 Ställ dig upp och gå på toa även fast du inte behöver det, rulla med händerna, fötterna och nacken. För att du ska känna dig mindre stel efter resan som tar 11 timmar.

5) Torka inte ut dig! Drick mycket vatten.
Man torkar ut tillslut eftersom luften är annorlunda där uppe. Man kan få det svårt att koncentrera sig när man går av flygplanet. Och vissa tror att det är svårt att få tag på mer läsk/vatten. Men man kan gå upp till flygplanspersonalen och fråga om nytt så får man hur mycket man vill.

6) Gillar du inte flygplanskmaten?
Köp mat innan från din favoritrestaurang! Då får du det du vill ha och då blir du mätt. Man får oftast väldigt lite och om man vill ha mer av den inte så goda maten så måste du betala.

7) Sminka av dig
Om du är en aning sminkberoende som jag så ta med dig en avsminkningslapp i sminkväskan. Sminka av dig innan du ska sova, och innan landning sminka dig igen. Så kommer du troligtvis vara den enda som ser snygg ut när alla går av.

8) Om du inte gjort nummer 6 så ta med dig tuggummi.
 Tuggummi lurar magen och tror att den äter, vilket skickar signaler till hjärnan så att du tror att du är mätt på den lilla maten du fått. Sedan så är det fräscht, och man får inget lock i öronen när ni lyfter.

9) Fråga innan om de har Wi-fi på planet.
För inte alla långtimmars flygplan har de söta små tvskärmarna. Så ring och fråga först. Om de inte har tv, så ta med din laptop och surfa. Så kan du kolla på filmer på datorn också.

PS. En sovsposition jag har är att fälla ner det lilla bordet framför mig, lägga upp händerna, och bara sova. Skitenkelt att sova om man hittar det sköna i den situationen.





Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej p bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihÂg mig?
Tack fˆr din kommentar!